7 راهکار برای ایجاد تغییرات در استراتژی بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا
یک ماه قبل از برگزاری مراسم مخصوص محتوای جهانی بازاریابی همواره زمان بسیار مناسب و جالب توجهی برای من بوده است.
اولین دلیل این است که برای مدت زمان طولانی تغییر مکان نخواهم داد. این مطلب برای من بسیار اهمیت دارد زیرا در طول پاییز، زمستان و بهار تقریباً همیشه در جاده به سر می برم و به تمام نقاط جهان سفر می کنم. دومین دلیل این است که در آن زمان همیشه در حال اماده کردن چند مورد برای مراسمی که در پیش رو داریم هستم، مانند آماده سازی جوایز مراسم، موزیک هایی که در طول مراسم پشت سر هم پخش خواهند شد و فیلم های ویدیویی که در طول نمایش پخش می شوند، و یا اینکه مأموریت دارم تماشاچیان را خوشحال نگه دارم.
و اما آخرین دلیل این است که می توانم وقت بیشتری را در کنار خانواده ام بگذرانم، و وقت بیشتری دارم تا در این باره فکر کنم که در زندگی چه چیزی از بیشترین اهمیت برخوردار است.
به طور خلاصه بگویم که در طول این مدت زمان از سال نسبت به گذشته احساساتی تر هستم. کمتر در روزمرگی ها غرق می شوم و افق دید گسترده تری خواهم داشت.
ایجاد این گونه تغییرات در من باعث شده است که مطلبی را که در حال حاضر در پیش روی شما قرار دارد، را بنویسم. در این مطلب مهم ترین مواردی که در طول شب من را به عنوان یک بازاریاب محتوا بیدار نگاه می دارد را بر روی کاغذ آورده ام. مواردی که امیدوارم آنها را به خاطر بسپارید زیرا تأثیر فوق العاده ای بر روی موفقیت استراتژی بازاریابی محتوا خواهند گذاشت.

1.انتخاب “بهترین نژاد” را جدی بگیرید.

99% از شرکت ها این کار را انجام نمی دهند. در سومین کتابم با عنوان “حماسه بازاریابی محتوا” درباره 6 اصلی صحبت کرده ام که در بازاریابی محتوا بسیار ضروری هستند. ششمین و احتمالاً مهم ترین اصل این است که هدفی را برای خود در نظر بگیرید و مأموریتی را برای خود تنظیم کنید تا اینکه تبدیل به بهترین ارائه دهنده اطلاعات در صنعت خود شوید، یا به عبارت دیگر تبدیل به مهم ترین و اصلی ترین منبع اطلاعاتی در عرصه فعالیت خود شوید.
استفاده بهینه و تأثیرگذار از استراتژی بازاریابی محتوا بسیار حیاتی است. در صورتی که در عرصه بازاریابی محتوا فعالیت چشم گیر و تأثیر گذاری نداشته باشید، زمانی فرا خواهد رسید که کاملاً ناپدید خواهید شد و مخاطبان شما را نادیده خواهند گرفت.
از خودتان این پرسش را بپرسید: اگر فعالیت های شما در زمینه بازاریابی محتوا از روی کره زمین محو شود، آیا کسی خواهد بود که دلش برای آنها تنگ شود؟
در صورتی که هیچ کس عدم وجود مطالب شما را حس نکند پس کارهای زیادی برای انجام دادن خواهید داشت. کار خود را با تعیین هدف اغاز کنید، سپس فرآیندهای پس از آن را تنظیم کنید و بر روی افرادی سرمایه گذاری کنید که برای دست یابی به اهداف خود به آنها نیاز خواهید داشت.

2.شش ماه بدون اینکه اسمی از محصولات خود ببرید، به فعالیت خود ادامه بدهید.

هنگامی که در حال انجام تحقیقات برای کتاب خود بودم، پست های اطلاعاتی/آموزشی CMI را با پست هایی مقایسه کردم که همواره درباره محصولات و خدمات توضیح می دهند. پست های تبلیغاتی فقط 25% از کل بازدیدکنندگانی را داشتند که هر پست اطلاعاتی معمولاً از انها برخوردار می شد. همچنین با مطالعه پست های تبلیغاتی به تعداد مشترکین افزوده نمی شد و در حالی که پست های عادی اطلاعاتی حدود 35 تا 75 مشترک جدید را به مشترکین سابق می افزودند.
نکته ای که باید به آن توجه کنید این است: هر چقدر بیشتر درباره خودتان صحبت کنید تأثیر منفی بیشتری بر روی فعالیت های خود در زمینه بازاریابی محتوا خواهید گذاشت. از این رو تبلیغ برای محصولات خود را وارد مطالب نکنید و شاهد رشد هر چه بیشتر کسب و کار خود باشید.

3.الگوی “صندلی سه پایه” را دنبال کنید.

تقریباً هر شرکت رسانه ای موفق در جهان این الگو را دنبال می کند: تولید محتوای دیجیتالی، چاپ مجله یا خبرنامه، و رابطه رو در رو مانند رویدادهایی که مخصوص مشتریان برنامه ریزی شده است و یا برگزاری یک سری جلسات پی در پی با حضور مشتریان. به عقیده من در صورتی که برند شما از هر سه مورد مطرح شده به طرز منطقی و هدفمندی استفاده نکند، هرگز نخواهید توانست در صنعت خود تبدیل به منبع اصلی اطلاعاتی شوید.
علاوه بر این در استفاده از عوامل چاپی مانند مجله و خبرنامه فرصت های بی شماری نهفته است. به این مورد همانند نمایشی نگاه کنید که در آن تمامی مشتریان شما حضور دارند اما هیچ یک از رقبای شما در آن حاضر نیستند. این دقیقاً همان فرصتی است که بازاریابی با استفاده از عوامل چاپی در اختیار شما قرار می دهد. من بوی فرصت های بی نظیری را حس می کنم.

4.تا جایی که می توانید از تبلیغات وطنی استفاده کنید.

در یکی از پست های تبلیغات وطنی موجود در لینکد این، من مطلب زیر را نوشتم:
“انتشاراتی ها از مطالب وطنی استفاده می کنند تا بتوانند زنده بمانند و پیشرفت کنند. برندها از مطالب وطنی استفاده می کنند تا مخاطبین سایر انتشاراتی ها را از آنها بربایند. همه چیز به همین سادگی است.”
نسبت به این مطلب اطمینان ندارم که تا چه زمانی انتشاراتی های موجود در صنعت شما فرصت های تبلیغاتی وطنی را ارائه می دهند. من به عنوان یک برند از تمامی این موارد استفاده می کنم که بتوانم تا جایی که امکان دارد مخاطبان سایرین را از آنها بربایم. شما هم امتحان کنید.

5.بازاریابی بلادرنگ را فراموش کنید.

برخی از نمونه های بازاریابی بلادرنگ که مرگ ناراحت کننده و تراژیک رابین ویلیامز را تحت پوشش قرار می دادند، شما را به شکم درد می اندازند. برندها و انتشاراتی ها سعی می کنند در استفاده از خبرهای دست اول و شوکه کننده به منظور رواج مطالب و محصولات خود، از هم سبقت بگیرند.
تنها موقعیتی که می توانید در آن از سیستم بازاریابی بلادرنگ استفاده کنید، هنگامی است که استراتژی شما در زمینه بازاریابی محتوا تقریباً کامل و ایده آل باشد. فقط در این صورت است که شما آمادگی لازم را برای مواجهه با خطرات بازاریابی بلادرنگ خواهید داشت.
بر روی اطلاعات منسجم و ارزشمند تمرکز کنید … مهارت های لازم را کسب کنید … فرآیندهای مورد نظر خود را به کار بگیرید… صبور باشید.

6.یکی از پایه های صندلی را بشکنید.

در اینجا یک واقعیت در حوزه انتشارات وجود دارد: این احتمال وجود دارد که با هر کانال جدیدی که به برنامه بازاریابی خود می افزایید، کانال های دیگری که پیش از این از آنها استفاده می کردید دچار نقص کیفیت  شوند و ممکن است تمرکز خود را بر روی آن کانال ها از دست بدهید.
به شما پیشنهاد می دهم یک یا دو عدد از کانالهای خود را از بین ببرید و تمرکز خود را به کانالی اختصاص دهید که ارزش وقت و توجه شما را داشته باشد. سعی کنید شگفت انگیز باشید: و با زیرکی اطلاعات خود را از طریق هر سه کانال گسترش دهید. می توانید از یکی از این سه کانال استفاده کنید و محتوای مورد نظر خود را از طریق آن به شدت تبلیغ کنید و البته برای مدتی دو کانال دیگر را به فراموشی بسپارید. سپس نتایج به دست آمده را بررسی کنید.

7.از ابتدا، پایان کار را در ذهن خود در نظر بگیرید.

اگر تاکنون کتاب بسیار پرفروش استفن کاوی  با عنوان “هفت عادت افراد بسیار تأثیرگذار” را مطالعه کرده اید، این مورد به عنوان دومین عادت آنها در نظر گرفته شده است: از ابتدا، پایان کار را در ذهن خود در نظر بگیرید. کاوی این گونه توضیح می دهد:
“در این مورد بر روی این مطلب تمرکز می شود که قصد دارید در اینده به کجا برسید و چه کارهایی را انجام بدهید. این برنامه شما برای دستیابی به موفقیت است. از این طریق بر روی هویت خود مجدداً تأکید می کنید، تمرکز خود را به اهدافی که در سر دارید اختصاص می دهید، و ایده های خود را وارد دنیای واقعی می کنید و به آنها جامه عمل می پوشانید.”
در صورتی که ندانید در زمینه بازاریابی محتوا قصد دارید به چه اهدافی دست پیدا کنید، وقتی به رشد و ترقی مورد نظر خود رسیدید از کجا می توانید حدس بزنید که در مسیر درست قرار گرفته اید؟

8.آنچه که باید در این زمینه انجام دهید:

مأموریت مشخصی را در زمینه بازاریابی محتوا برای خود ترتیب دهید.
برای محتوای خود هدفی را از دیدگاه مشترکین در نظر بگیرید.
در این باره تصمیم گیری کنید که در نهایت از مشترکین خود چه انتظاری خواهید داشت.
به این پرسش پاسخ دهید: چگونه می فهمیم که موفق شده ایم و یا در حال دستیابی به موفقیت هستیم؟
آیا مطلب خاصی را در نظر دارید که می تواند شما را به موفقیت برساند و یا اینکه شما را از دست یابی به موفقیت بازدارد؟
فهرست