هرم بازاریابی محتوا: کسب بیشترین امتیاز با استفاده از کمترین امکانات

هرم بازاریابی محتوا

امروزه از تیم های بازاریابی محتوا انتظار می رود تا به ایجاد محتوای جدید در تمامی انواع و سایزها بپردازند. با توجه به توصیه های کارشناسان ارشد بازاریابی محتوا ما هر چند ساعت یک بار پست های جدیدی را به توییتر ارسال می کنیم، وبلاگ خود را هر روز به روز رسانی می کنیم، هر هفته پادکست های جدیدی را تولید می کنیم، در هر ماه یک ای بوک جدید منتشر می کنیم، و به این صورت به فعالیت های خود ادامه می دهیم. در تلاش به منظور هماهنگی هر چه بیشتر با تقاضاهای بی شماری که همواره به سوی ما سرازیر می شود، اعضای تیم تولیدکننده محتوا اغلب گاهی به شدت احساس دستپاچگی می کنند. حتی بدتر از همه اینکه تمامی این گونه فعالیت های پر آشوب و پر هرج و مرج فاقد استراتژی مشخص و میزان تمرکز مورد نیاز می باشند.

اما شرایط  نباید اینگونه باشد. در سال 2010 من هرم بازاریابی محتوا را پیشنهاد کردم، استراتژی ای که به شما این امکان را می دهد که با استفاده از آن به نتایج فوق العاده ای دست پیدا کنید. این استراتژی از طریق ترکیب محتوای کمیاب که در مدت زمان فشرده به دست آمده است با محتوای ساده ای که به راحتی به دست آمده است، حاصل می شود.
چگونگی عملکرد استراتژی

پایه و اساس این هرم از مطالب جمع اوری شده curated content، توییت های ارسال شده به رسانه اجتماعی و کامنت های وبلاگ ها تشکیل شده است. این گونه اطلاعات و مطالب که بر روی هم انباشته شده اند، به صورت کاملاً خودکار به دست آمده اند و برای به دست آوردن آنها نسبت به سایر مطالب تلاش کمتری صورت گرفته است. جمع آوری چنین اطلاعاتی اغلب به برنامه ریزی قبلی نیاز ندارد، زیرا از طریق مشارکت و همکاری یک طرف سوم مثلاً از طریق همکاری مخاطبان به دست آمده است. با اینکه برای جمع اوری این گونه مطالب تلاش کمتری صورت گرفته است، اما بزرگترین بخش برنامه بازاریابی محتوای شما را تشکیل می دهند.

قسمت میانی هرم با ترکیب آنچه که در پایه هرم قرار دارد به دست می آید. برای مثال یک سری از کامنت های موجود در زیر هر گونه مقاله مرتبط می تواند به عنوان پایه و اساس یک پست کوتاه در یک وبلاگ درباره موضوع خاصی مورد استفاده قرار بگیرد. می توان مالکیت انحصاری نسبت به مطالب موجود در هرم نداشت و از مطالب موجود در آن در سایر وب سایت ها و مقالاتی که در دیگر انتشاراتی ها منتشر می شوند، نیز استفاده کرد.
هنگامی که در هرم به یک طبقه بالاتر برویم، می توان چند عدد از پست های کوتاه وبلاگ ها را به ای بوک و وبینار تبدیل کرد. در نهایت در بالاترین نقطه هرم می توانید یک کتاب چاپ کنید که از یک سری ای بوک، نظریات مطرح شده در طول وبینار و یا پست های طولانی وبلاگ ها تشکیل شده باشد.
در مقابل می توانید کار خود را از بالای هرم اغاز کنید و از کتاب های چاپی با موضوعات مرتبط و همچنین مقالات مربوطه استفاده نمایید و انها را  در قسمت میانی هرم به ای بوک، وبینار، مقالات سقید، و پست های وبلاگ تبدیل کنید و در انتهای هرم آنها را تبدیل به پست هایی کنید که از طریق توییتر و فیس بوک منتشر می شود.
هرم مخصوص به خود را بسازید.

به منظور ایجاد یک هرم بازاریابی محتوا به کار گرفتن چند مورد کلیدی مورد نیاز می باشد:

  • فردی را به عنوان مسئول انتخاب کنید: اگرچه ممکن است افراد زیادی در این فرآیند حضور داشته باشند، اما در نظر گرفتن فردی به عنوان مسئول این فرآیند و فردی که مسئولیت اجرای هرم را بر اساس زمان بندی به عهده بگیرد، بسیار ضروری است. کریستین الیوت معاون مدیر در Crowe Horwath می گوید: “برخورداری از یک مدیر بازاریابی محتوا، به عنوان فردی که مسئولیت نظارت بر استراتژی، تولید و اجرای آن را بر عهده بگیرد، از اهمیت زیادی برخوردار است. بدون وجود چنین امکاناتی فعالیت هایی که در زمینه بازاریابی محتوا صورت می گیرد، با شکست مواجه می شوند و یا حتی اتفاق بدتری که ممکن است رخ بدهد این است که این گونه فعالیت ها هرگز حتی اغاز نشوند.” تحقیقات نشان می دهند که تنها 43% از شرکت ها از فردی به عنوان مدیر بازاریابی محتوا سود می جویند.

 

  • قبل از شروع کار برنامه ریزی داشته باشید: هرم محتوا یک ابزار استراتژیک است و به منظور جمع آوری منابع مناسب و کافی برای استفاده در هرم به برنامه ریزی نیاز داریم. پم دیدنر استراتژیست بازاریابی یکپارچه جهانی در اینتل می گوید: (موضوعات استراتژیک باید بسیار وسیع و گسترده باشند و به صورت سالانه و ماهانه برنامه ریزی شوند.) همچنین هنگامی که پای اجرای تاکتیکی در میان باشد باید میزان انعطاف پذیری و کارآمدی هرم را افزایش دهید. او در این زمینه توصیه می کند: “به منظور برنامه ریزی تاکتیکی باید کارهایی که باید انجام دهید را مورد بازبینی قرار دهید و برنامه ریزی هفتگی و یا ماهانه را انجام دهید.”

 

  • مطالب منتخب را مورد بررسی قرار بدهید: به منظور پشتیبانی هر چه بیشتر و بهتر استراتژی هرم باید فعالیت های خود در این زمینه را با قرار دادن مطالب برتر بر روی صفحات وب دنبال کنید. جیسون میلر مدیر ارشد بازاریابی محتوا در لینکد این می گوید: “مطالب خود را بر اساس ارزشی که دارند، طبقه بندی کنید.” در واقع هرچقدر جایگاه مطالب در هرم بالاتر باشد، باید مطالب خود را با دقت بیشتری انتخاب کنید زیرا مطالب موجود در ان قسمت باید از ارزش بیشتری برخوردار باشند. او همچنین پیشنهاد می کند: ” مطالب خلاصه تر و کمتر را در بخش پیشنهادات خود قرار دهید و آنها را به مطالب طولانی تر و با ارزش تر ارجاع دهید.”

 

به چه دلیل استراتژی هرم تا این حد تأثیرگذار است؟
استفاده از استراتژی هرم بازاریابی محتوا بسیار تأثیرگذار است زیرا برخی از بهترین عملکردهای بازاریابی محتوا را مدنظر قرار می دهد:
  • تکرار: این یک قانون مشهور است که می گوید یک کمپین بازاریابی از بیشترین میزان تأثیرگذاری برخوردار می شود در صورتی که یک خریدار بتواند از طریق آن پیام بازاریابی یکسانی را در زمان های گوناگون و در مکان های مختلف دریافت  کند. هرم بازاریابی محتوا از این قانون پیروی می کند و پیام یکسانی را از طریق چند روش گوناگون منتقل می سازد.

 

  • قابل مصرف بودن:برخی از افراد ممکن است ترجیح بدهند در یک وبینار دو طرفه و متقابل شرکت کنند، در حالی که برخی دیگر لذت مطالعه کتاب را ترجیح می دهند. الگوی هرمی مطمئناً به شما پیام بازاریابی یکسانی را در انواع و سایزهای گوناگون ارائه می دهد که می تواند توجه هر گونه مخاطبی را جلب کند، صرف نظر از اینکه آن دسته از مخاطبان چه نوع مطالبی را ترجیح می دهند.

 

  • اشباع محتوا: تأثیرگذارترین کمپین های بازاریابی محتوا هیچ گونه مالکیت انحصاری نسبت به مطالب برای خود قائل نیستند و مطالب خود را در میان سایر وب سایت ها و رسانه های اجتماعی نیز گسترش می دهند. با استفاده از رسانه اجتماعی، محتوای پشتیبانی شده، و همچنین با ارسال پست های دائم، مطالب و محتویات شما به طرز گسترده ای و از طریق شبکه های گوناگون در میان مخاطبان انبوهی گسترش می یابند بدون آنکه مجبور باشید پیام خود را دوباره برای انواع گوناگون مخاطبین آماده و ارسال کنید.

 

استفاده از مطالب گوناگون به منظور دسترسی به اهداف مختلف موضوع جدیدی نیست. نباید به صورت اتفاقی و گاه و بی گاه از مطالب استفاده کرد، به منظور ارائه مطالب خود از روش هرمی استفاده کنید تا بتوانید فعالیت های مفیدی را در زمینه بازاریابی محتوا انجام دهید و آنها را تبدیل به فعالیت های مناسب و تأثیرگذار و بادوام در مدت زمان طولانی کنید.
ایمیل: info[at]saeedvafaee.ir
فهرست