همکاری با یک فرد تأثیر گذار

افراد تاثیر گذار
Influencer– فرد تأثیرگذار: بازاریابی با استفاده از افراد تأثیرگذار نوعی از بازاریابی است که از انواع فعالیت ها و تحقیقات اخیر به دست آمده و در آن برای تصمیم گیری و فعالیت در بازار بر روی برخی از افراد مهم و کلیدی تمرکز شده است که می توانند در این زمینه مفید باشند، در عوض اینکه شرایط بازار در نظر گرفته شود.مترجم.

هر بار که کامپیوتر را روشن میکنم، ایمیل هایم را چک میکنم و وارد شبکه های اجتماعی میشوم، همزمان درباره ی انبوه کارهایی که باید انجام بدهم نیز فکر میکنم: باید مطلب جدید بنویسم، پاد کست تولید کنم، با گروه 750 نفری نمایندگانم در تماس باشم، حساب های بازاریابی موجود در رسانه های  اجتماعی را به روز کنم، به آگهی های تبلیغاتی رسیدگی کنم، امور مالی را با حسابدار بررسی کنم، برای برگزاری یک نشست آنلاین برنامه ریزی کنم، روی وب سایت جدیدم کار کنم، و کلیه این کارها با شغل تمام وقت من به عنوان یک نویسنده ی مستقل و یک ویراستار هیچ ارتباطی ندارند.

سپس شروع به بررسی ایمیل ها میکنم. بسیاری از این ایمیل ها از طرف نمایندگی های پی آر و برندهایی هستند که میخواهند محصولات و خدمات خود را تحت پوشش من قرار دهند. به این گونه ایمیل ها اهمیتی نمیدهم. بیشتر ترجیح میدهم که از آخرین تحقیقات، بهترین محصولات و آخرین و جدیدترین اخبار درباره ی صنعت با خبر باشم.

اما در واقع مطالعه ی ایمیل ها بیشتر از پاسخگویی به آن ها وقت مرا می گیرد و وقت زیاد دقیقا همان چیزی است که من به ندرت از آن برخوردار می شوم.
و این زیربنا و اساس زندگی من به عنوان یک فرد تأثیر گذار است.هر لحظه ای  را که صرف انجام یک کار میکنم به این معنا است که در آن لحظه نمیتوانم به کارهای دیگر رسیدگی کنم و معضل من به عنوان یک فرد تأثیر گذار همانند هر فرد تأثیر گذار دیگری این است که وقت بسیار کمی دارم و زمان برایم حکم طلا را دارد.هنگامی که بازاریابان محتوا از من به عنوان یک فرد تاثیر گذار میخواهند که محصولات آن ها را تحت پوشش قرار دهم و یا درباره ی محصولات آن ها مطلبی در مطبوعات چاپ کنم، در واقع خواهان وقت من هستند.

گاهی پیشنهاد آن ها را قبول میکنم و گاهی  هم قبول نمیکنم. اما روشی که فرد مقابل در پیش میگیرد بر روی تصمیم گیری من تأثیر فوق العاده ای دارد.
کار کردن با یک فرد تأثیر گذار میتواند بسیار مفید باشد. تأثیر گذاران مانند وبلاگ نویسان، ستاره های رسانه ی اجتماعی، تولید کنندگان پادکست، کاربران یوتیوب، زحمت زیادی کشیده اند تا بتوانند در میان همکاران خود عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشند و اعتماد سایرین را جذب کنند.هنگامی که افراد تأثیر گذار، محصولات و یا خدماتی را تبلیغ میکنند، این محصولات و خدمات در میان جامعه ی افراد تأثیر گذار نیز پذیرفته میشود و باعث میشود سایرین نیز نسبت به آن برند آگاهی لازم را به دست آورند و میزان فروش محصولات برند افزایش میابد.اما به منظور دست یابی به این هدف ابتدا باید به همکاری با یک فرد تأثیرگذار بپردازید و راه های غلط و درست زیادی به منظور انجام این کار وجود دارد.

1.آیا اهل تحقیق هستید؟

تحقیق

به یاد داشته باشید که وقت برای  من ارزش زیادی دارد.من تمام ایمیل هایی را که برایم ارسال میشود را مطالعه میکنم. اما فقط به چند عدد از آن ها پاسخ میدهم. در واقع به افرادی پاسخ میدهم که به اندازه ی کافی با اهداف من آشنایی دارند و همکازی با آنها برای مخاطبان من مناسب باشد. اگر ایمیلی برای من بفرستید و بخواهید محصولی را تبلیغ کنم که با اهداف من سازگاری ندارد نه تنها از این موضوع ناراحت میشوم که با مطالعه ی ایمیل شما وقت خود را هدر داده ام بلکه نام شما را به خاطر میسپارم و ایمیل های آتی شما را مطالعه نمیکنم در واقع با این کار از وقت خود محافظت میکنم.
5 دقیقه از وقت گرانبهای خود را صرف مطالعه ی وبسایت یک فرد تأثیر گذار کنید و متوجه خواهید شد که آیا محصولات شما با اهداف  این فرد سازگاری دارند یا خیر. به وقت افراد تأثیر گذار احترام بگذارید. از راهنمایی هایی که ارائه داده اند استفاده کنید و به گونه ای عمل کنید که فرد تأثیر گذار مطمئن شود متوجه اهداف و نوع مخاطبان مورد علاقه ی او شده اید.

2.نسبت به ایجاد ارتباط متقابل واقعی، آگاهی لازم را به دست آورید.

روابط دو طرفه
هنگامی که به فرصت های بازاریابی یک فرد تأثیر گذار نزدیک میشوید، به دنبال دلیلی برای این مطلب بگردید که آیا آن فرد متوجه ارزش وقت گرانبهای شما هست یا نه. برای مثال هرگز نباید روابط تجاری شخصی با او برقرار کنید،یا به عبارت دیگرنباید به سراغ مدیر عامل شرکت بروید، از او بخواهید نهار را با شما میل کند، پول ناهار را بپردازد و دو ساعت تمام با شما صحبت کند و در عوض فقط فرصت عکس گرفتن با خودتان را به او بدهید.

این عملکرد میتواند بسیار احمقانه و مضحک باشد.
در زندگی واقعی از فردی میخواهید که شما را با یک مدیر عامل آشنا کند و بعد از آشنایی او را برای نهار بیرون ببرید و در عوض وقتی که از او گرفته اید پول غذا را پرداخت کنید. از این طریق به آن مدیر عامل نشان داده اید که وقت او برای شما ارزشمند است و در عوض شما نیز مزایای ارزشمندی را برای او فراهم خواهید کرد.ایجاد روابط آنلاین نیز نباید تفاوتی با این روش داشته باشد.

هنگامی که به یک فرد تأثیر گذار نزدیک میشوید بدون توجه به این مطلب که جامعه ی حمایت کننده ی او تا چه حد بزرگ یا کوچک است، باید متوجه این مطلب باشید که شما در واقع به مدیر عاملی نزدیک میشوید که وقت گران بهایی دارد.
کاری که من انجام میدهم این است:من محصولات، خدمات و مراسم های گوناگون برند های مشهور را به صورت تمام وقت و کاملا رایگان تحت پوشش قرار میدهم.هنگامی این کار را انجام میدهم که محصولات آن برند برای مخاطبانم مفید باشند.

گاهی اوقات  نسبت به محصولی که جذب آن شده ام تعصب زیادی از خود نشان میدهم.همچنین  برای فردی که او را دوست خود میدانم نیز کارهای مفیدی انجام میدهم. فردی که وقت خود را صرف برقراری ارتباط با من کرده و میدانم که به وقت با ارزش و فعالیت های من احترام میگذارد.

در غیر این صورت شما هیچ گونه حمایتی از سوی من دریافت نخواهید کرد و یا با پاسخ منفی من روبرو خواهید شد.
هنگامی که قصد دارید به من نزدیک شوید درباره ی آن چه که از من میخواهید فکر کنید و این مطلب را مشخص کنید که این همکاری به نفع هر دوی ما خواهد بود یا خیر. این منفعت متقابل بر اساس نوع فرد تأثیر گذاری که به او نزدیک میشوید، ارزش خدمات و یا محصولاتی که ارائه میدهید و در نهایت آنچه که میتوانید در عوض به آن فرد تأثیر گذار بدهید، میتواند بسیار متفاوت باشد.

اما  در صورتی که پیشنهاد کنید ده جفت جوراب در ازای گزارشی می دهید که دو ساعت وقت صرف نوشتن، ویرایش کردن و رساندن آن به رسانه ی اجتماعی شده، به درستی متوجه معنای منفعت متقابل نشده اید.

3.به برقراری ارتباط آگاهانه بپردازید.

من یک انسان معمولی هستم، در واقع تمام افراد تأثیر گذار این گونه هستند. من روابطی را به صورت آنلاین ایجاد میکنم و اسامی ای را که اغلب در اینباکس ایمیل خود میبینم به خاطر میسپارم.از سوال پرسیدن از من نترسید و درباره ی آنچه که در زندگی شما اتفاق می افتد برای من توضیح بدهید.از این طریق با ایجاد یک زمینه ی مشترک بین من و شما و یا حتی با یافتن علاقه های مشترک، میتوانید به راحتی با من ارتباط برقرار کنید.

چند سال پیش یکی از نمایندگی های پی آر در پاسخ به یکی از درخواست های HARO پیامی برای من ارسال کرد. او به این مطلب توجه کرده بود که من در اورگان زندگی میکنم. و پرسید درباره ی آن منطقه چه فکر میکنم. به او گفتم اورگان منطقه ی زیبایی است اما آب و هوای آن را نمیتوانم تحمل کنم زیرا در گذشته در تگزاس زندگی میکردم. مشخص شد که او اهل تگزاس است و من  و خواهر بزرگتر او از یک دبیرستان فارغ التحصیل شده ایم.

این ارتباط باور نکردنی بین ما به شدت مرا تحت تأثیر قرار داد.هربار ایمیلی از او دریافت میکنم همواره هر کاری که بتوانم برایش انجام میدهم. او با من ارتباط برقرار کرده است. و به این دلیلی که من به گونه ای رابطه ای شخصی با او دارم احتمال اینکه محصولات یا خدمات او را  تحت پوشش قرار بدهم بسیار زیاد است.البته در صورتی که با اهداف من همخوانی داشته باشند.
این مثال اهمیت زیادی دارد زیرا نشان میدهد که با طرح یک پرسش عادی و ایجاد یک علاقه ی مشترک میتوانید رابطه ی متقابلی ایجاد کنید که می تواند سال ها به طول انجامد.

4.همواره درخواست خود را پیگیری کنید.

پیگیری کردن

آیا آنچه را که درباره ی کم بودن وقت خود به شما گفته ام را به خاطر دارید؟ نمیتوانم بگویم که چند بار پیش آمده که ایمیلی را دریافت کرده ام که به نظرم جالب توجه آمده است اما به این دلیل که وقت کافی نداشته ام نتوانستم به آن رسیدگی کنم.
اما رسیدگی به آن را در طی یک یا دو هفته ی آینده و یا یک یا دو ماه آینده در برنامه ی کاری خود قرار خواهم داد. در صورتی که به ایمیل اول شما پاسخ ندادم، میتوانید دوباره برای من ایمیل بفرستید و درخواست خود را پیگیری کنید. نگران نباشید، من ناراحت نخواهم شد. مخصوصا اگر درخواست شما برای مخاطبان من مناسب به نظر برسد.

ممکن است از خود بپرسید که به چه دلیل به ایمیلی که برایم جالب توجه بوده، پاسخی نداده ام. پرسش خوبی است. گاهی به این دلیل است که واقعا وقت نکرده ام به ایمیلتان پاسخ بدهم، گاهی فکر میکنم به اندازه ی کافی مناسب نیست و نمیخواهم قولی به شما بدهم که نتوانم به آن عمل کنم، و گاهی به این خاطر است که فراموش کرده ام، به همین سادگی و متاسفم.

5.طرز فکر خلاقانه ای داشته باشید و ایده های خلاقانه را با آغوش باز بپذیرید.

ایده های خلاقانه
افراد تأثیر گذار معروف و شناخته شده به این دلیل این شهرت را به دست آورده اند که  واقعا تأثیر گذار و مفید هستند. آن ها افرادی نیستند که عملکردی همانند عملکرد افراد عادی داشته باشند. آن ها در عرصه ی فعالیت خود جزء پیشگامان به شمار می آیند و به طرز متفاوتی فعالیت میکنند، به گونه ای که سایرین را جذب خود میکنند.

اگر قصد دارید توجه من را به سوی خود جلب کنید با طرز فکر و ایده های متفاوتی به من نزدیک شوید. شراکت و همکاری متفاوت و جدیدی را به من پیشنهاد کنید و یا همکاری در زمینه ی استاندارد و جالب توجهی را به من عرضه کنید. به عنوان فردی که همواره چندیدن و چند درخواست را به صورت مداوم دریافت میکند بیشتر به درخواست هایی پاسخ میدهم که پیش از این با آن ها روبرو نشده ام یا تا کنون در آنها شرکت نداشته ام.

و گاهی در صورتی که برند، خدمات و یا فردی را تبلیغ میکنید که من واقعا به آن علاقه مند باشم، اما برای مخاطبان من مناسب نباشد، ممکن است با ایده ی متفاوتی به سوی شما برگردم. اگر ایده ی من را بپذیرید یا آماده ی انجام فعالیت های خلاقانه باشید این احتمال که با شما کار کنم چه در زمان حاضر و چه در آینده بیشتر خواهد بود.

6.خودتان را ارزان نفروشید.

من متوجه این مطلب هستم که شاید برای دنبال کردن فعالیت های بازاریابی فرد تاثیر گذار پول کافی در اختیار نداشته باشید.همچنین میدانم که ممکن است بودجه ی زیادی در اختیار داشته باشید. در این زمینه نسبت به پیشینه هرگونه درخواستی که دریافت می کنم،آگاهی ندارم اما آنچه که میدانم این است که همانقدر که دوست دارم به مخاطبان خود خدمت کنم، به شکم خود نیز خدمت خواهم کرد.

در عوض دریافت غذا باید پول پرداخت کنید. درست همانگونه که در ازای فعالیت های اینترنتی و بازاریابی نیز باید پول پرداخت کنید. هر دقیقه ار وقت من ارزشمند است.همانگونه که وقت شما نیز با ارزش است. به منظور خدمت به مخاطبانم ابتدا باید اطمینان حاصل کنم که نیاز های اولیه ام به عنوان یک انسان بر آورده میشود.

اگر درباره ی میزان بودجه ای که در اختیار دارید، پرسیدم و یا اینکه گفتم فقط در ازای پول حاضر به همکاری با شما هستم قطعا به این دلیل نیست که آدم پول پرستی هستم. هنگامی که با این پاسخ روبرو میشوم که: “پرداخت پول در ازای فعالیت های شما جز سیاست های ما نیست.”، به این فکر میکنم که آیا رییس این فرد نیز در ازای کاری که انجام میدهد پولی به او پرداخت نمیکند؟ مطمئنا شما در ازای کاری که میکنید پول میگیرید و در برخی موارد باید متوچه این مطلب باشید که سیاست شما در پرداخت نکردن پول به من با سیاست من در زمینه پرداخت هزینه ی خورد و خوراک و اجاره خانه در مغایرت قرار می گیرد.

اما من فرد غیر منطقی نیستم. اگر با یک پاسخ منطقی به سوی من برگردید، پاسخی که موقعیت شما را توضیح بدهد، برای نیاز های من ارزش قاعل شود و راه حل متقابلی را پیشنهاد کند ممکن است پیشنهاد شما را در نظر بگیرم و روی آن فکر کنم.

نتیجه گیری:

بازاریابان محتوا و افراد تأثیر گذار هم زیستی مسالمت آمیزی با یکدیگر دارند. آن ها با همکاری با یکدیگر به سود سرشاری دست میابند. به عنوان یک فرد تأثیر گذار من قصد  دارم شرکت ها ،برند ها ، محصولات و افرادی را بیابم که برای مخاطبین من مناسب باشند و بتوانم آنها را به راحتی تبلیغ کنم. اما من فقط با بازاریابان محتوایی کار می کنم که برایشان احترام قائل هستم، بازاریابانی که متوجه این مطلب هستند که وقت من گرانبها و ارزشمند است. در صورتی که با آگاهی کامل نسبت به این مطالب به من نزدیک شوید، قول می دهم که متقابلاً با شما همکاری خواهم کرد.
فکر می کنید افراد تأثیر گذار باید چه نوع اطلاعاتی درباره نحوه کار کردن با بازاریابان محتوا داشته باشند؟ افراد تأثیرگذار باید چه نوع رابطه ای با شما برقرار کنند که برای هر دو طرف سودمند باشد؟

 

ایمیل:info[at]saeedvafaee.ir

منبع: http://contentmarketinginstitute.com

فهرست