سال شمارقرن  مدیریت (1999-1900)

1900
در ابتدای این قرن، متوسط دستمزد هفتگی در امریکا معادل همان رقم در سال 1870 (یعنی 30/9 دلار ) بود .

شرکت ایستمن کداک ،دوربین برونی باکس را به جهان معرفی می کند .


1901
شرکت بایر قرص آسپرین را به بازار عرضه می کند . ( سالانه دو میلیارد قرص در آمریکا مصرف می شود.)


1902
سر دبیران روزنامه وال استریت ژورنال ، انتشار نشریه شاخصهای صنعتی دوو جونز(Dow Jones)را بعد از مرگ چارلز(Charles Dow)، به عهده می گیرند .

شرکت پپسی کولا تاسیس می شود.


1903
در میلواکی ، یک مرد جوان به نام ویلیام هارلی(William Harely)و دوستش آرتور دیویدسن(Arthor Davidson)، آزمایشات خود را برای تولید دوچرخه موتوری (موتور سیکلت ) آغاز می کنند . پس از آن ، برادران آرتور به آنان ملحق می شوند . آنان تولید را در سال 1903 آغاز میکنند و اولین ساختمان محل کار شرکت ، در خیابان جونز در سال 1906 ساخته می شود و شرکت هارلی دیوید سن در سال 1907 به وجود می آید . کل تولید آن سال 150 موتور سیکلت است . دو سال بعد از زمانی که تولید وی – توین(V-Twin)های مشهور در کارخانه آغاز می شود ، کارخانه بیش از 1100 موتور سیکلت در سال تولید می کند.
برادران رایت اولین پروازشان را آغاز می کنند .

شرکت فورد موتور تاسیس می شود.


1904
چارلز رولز و هنری رویس ، شرکت رولز – رویس(Rolls-Royce)را با هدف جسورانه تولید “بهترین اتومبیل در جهان ” بنیان می نهند .

اولین بخش متروی نیویورک گشایش می یابد.


1905
شکل گیری انجمن کارکنان صنعتی جهان” وابلیز “(Wobblies)


1906
تاسیس شرکت تولید کننده کورن فلیک(Corn Flake). ویلیام کیت کلاگ اولین شرکت دانه ذرت تست شده با نام بتل کریک را تاسیس می کند . البته این کار دوامی نداشت- آلونک پس از یک سال آتش می گیرد .
زلزله و آتش سوزی پس از آن ، اداره مرکزی و دو کارخانه لوی اشتراس(Levi Strauss)را تخریب می کند . شرکت در پاسخ به مشتری عمده ، فروش خود را افزایش می دهد به طوری که بتواند روی پای خود بایستد و به کسب و کار خود برگردد. شرکت به پرداخت حقوق کارکنان ادامه می دهد و نمایشگاهی موقت ترتیب می یابد تا آنان را به کاری مشغول سازد ( در حالی که کارخانه ای جدید در حال احداث است ) بعدها در طی رکورد اقتصادی بزرگ ، والتر هس(Walter Hass)مدیر عامل شرکت به جای اخراج کارکنان ، آنان را در شرکت سان فرانسیسکو مستقر می سازد .

حزب کارگر انگلستان شکل می گیرد .

چارلز نستله ِفر ِمویِ سر، تولید می کند .


1907
اضطراب در بازار سهام
اضطراب وضعیت سهام شرکت جنرال الکتریک که از شاخص دوو(Dow)، حذف شده بود ، دوباره آغاز می شود.


1908
بنا به تقاضای چارلز دبلیوالیوت ، رئیس هیات امنای دانشگاه هاروارد به تشکیل دانشکده مدیریت بازرگانی رای می دهد . ادوین اف گی(Edwin F.Gay)به سمت اولین رئیس دانشکده مدیریت بازرگانی هاروارد منصوب می شود و از سی و سه دانشجوی تمام وقت و چهل و هفت دانشجوی پاره وقت که در بعضی از دروس شرکت کرده بودند ، ثبت نام به عمل می آورد . این دانشکده اولین درجه فوق لیسانس مدیریت را در سال 1910 اعطا می کند .
ویلیام کراپو دورانت  (1947-1861 ) اولین شرکت جنرال موتورز را در نیوجرسی ، تاسیس می کند .
کمپانی فورد ، مدل تی را به بازار می فرستد .


1909
در سالی که شرکت سیرز (Sears)تاسیس شد ، کاتالوگ شرکت روباک (Roebuck)گران ترین پیانو را به قیمت 138 دلار ، بهترین گرامافون 45 دلار ، بهترین ماشین تحریر با قیمت 95/22 دلار معرفی میکند .


1910
کارخانه بزرگ شرکت فورد در” هایلند پارک “(Highland Park)آغاز به کار می کند.


1911
شرکت استاندارد اویل (Standard Oil)با رای دیوان عالی کشور امریکا ، منحل می شود .
کتاب” اصول مدیریت علمی” تیلور به چاپ می رسد .


1912
فردریک تیلور در کنگره امریکا شهادت می دهد . مدیریت ، ناگهان در اذهان عمومی ارتقاء می یابد .
شرکت سینمائی یونیورسال پیکچرز ، تاسیس می شود : دولت امریکا برای نظارت بر کار پخش رادیویی، قانون رادیویی را تصویب می کند .


1913
فدرال رزرو(Federal Reserve)( بانک مرکزی امریکا ) شکل می گیرد .


1914
ادوین بوز(Edwin Booz)از دانشگاه نورث وسترن ، با درجه لیسانس در علوم اقتصادی و درجه فوق لیسانس در روان شناسی ، فارغ التحصیل می شود : او برای انجام بررسی و تحلیل کسب و کارها ، به کار تجارت دست می زند . یک شرکت مشاوره مدیریت ، بدینسان به وجود می آید . اولین مشتریان این شرکت ، عبارتند از :گودیر تایر و شرکت لاستیک آکران در اوهایو ، راه آهن پاسیفیک کانادا ، شرکت ترانزیت شیکاگو و کانون عکاسان ایالات متحده امریکا . در سال 1936 شرکت ، به نام بوز ، فرای ، الن و همیلتون و بعدها بوزآلن و همیلتون نام می گیرد .


1915
تولید شرکت اتومبیل فورد ، به یک میلیون دستگاه می رسد .
شرکت کامپیوتینگ، تبیولیتینگو تایم ریکوردینگ(Computing , Tabulating & Time Recording)  ، شعار ” بیاندیش ” را برای نخستین بار به کار می برد. درهمان سال توماس واتسون به عنوان مدیر عامل شرکت سی . تی. آر منصوب می شود که نهایتا مبدل به شرکت بین المللی ماشینهای تجاری می گردد.
شرکت تلفن بل ، اولین تماس را با آن سوی اقیانوس اطلس برقرار می کند .
کوکا کولا ، یک مسابقه به منظور ارائه یک طرح جدید برای بطری هایش برگزار می کند . در این رقابت که یک تردستی هوشمندانه در بازاریابی بود ، شرکت شیشه سازی روت برنده می شود.
مدیر عامل کوکا کولا گفته بود : ( ما نیازمند بطری هستیم که مشتریان ، حتی در تاریکی هم با لمس کردن آن را تشخیص می دهند .)


1916
انجمن دانشکده های مدیریت بازرگانی تاسیس می شود.


1918
کونوسوکه ماتسوشیتا ، شرکت تولید وسایل برقی خانگی را تاسیس میکند . اولین محصولاتش یک دو شاخه است .
شرکتی که به نام هرتز نامیده شد ، شروع به اجاره دادن اتومبیل می کند . این کسب و کار توسط والتر جیکوبز(Walter L.Jacobs)، بنیان گذار کار اجاره اتومبیل آغاز شد .زمانی که جیکوبز بیست و دو سال دارد ، یک واحد کرایه اتومبیل در شیکاگو باز می کند . نخستین اتومبیلها را که شامل دوازده مدل تی بود ،خود او تعمیر و رنگ مجدد می کند .


1919
ادسل فورد(Edsel Ford)، به جای هنری به عنوان مدیر عامل شرکت فورد موتور ، منصوب می شود.
شرکت سینمائی یونایتد آرتیستز (United Artists)، به عنوان اولین استودیو تحت مالکیت و اداره هنرپیشگان ، تشکیل می شود.
شرکت زنجیره ای هتل هیلتون ، تاسیس میشود.


1920
جمعیت شهری امریکا ، برای نخستین بار بر جمعیت روستایی فزونی می گیرد.


1921
افزایش بیکاری از 20 درصد بیشتر می شود . کنگره ، مهاجرت را محدود می سازد و سیستم بندی بر اساس ملیتها را مستقر می کند . ( سهمیه بندی بر اساس کشور ، یعنی از هر کشور یا ملیت ، چند نفر پذیرفته می شود.)
اکیوموریتا(Akio Morita)، بنیان گذار شرکت سونی(Sony)، در ناگویای ژاپن متولد می شود.


1922
ری کراک(Ray Kroc)که بعدا به عنوان مک دونالد(McDonald)شهرت یافت ، کار خود را به عنوان یک فروشنده برای شرکت تولیپ کاپ(Tulip Cup Company)آغاز می کند و به عنوان کار دومش به نوازندگی پیانو می پردازد.
اولین کنگره مدیریت ، در پراگ ، توسط هربرت هووِر(Herbert Hoover)وزیر وقت بازرگانی امریکا و توماس مازاریک مورخ ، رئیس جمهور و پایه گذار جمهوری تازه تاسیس چک و اسلواکی ، تشکیل می شود.والاس داونهام ، رئیس دانشکده بازرگانی دانشگاه هاروارد ، مجله این دانشکده را به نام هاروارد بیزینس رویو(Harvard Business Review)راه اندازی می کند . طی مدتی بیش از هفتادوپنج سال، این نشریه در شکل گیری تفکر مدیریت در دنیا بسیار تاثیرگذار بود.


1923
والت دیسنی(Walt Disney)در هالیوود یک استودیوی فیلمهای کارتون تاسیس می کند .
شرکت ژیلت ، تیغ استیل یک دلاری تولید می کند .
انجمن مدیریت امریکایی(The American Management Association)بنیان گذاری می شود.
خط هواپیمایی پان امریکن و اتومبیلهای کرایه ای درایو یورسلف ( خودت بران ) راه اندازی می شوند.
انتشار مجله تایم(Time)آغاز می شود.


1924
روش بررسی موردی(Case Study)، به عنوان روش اصلی آموزش در دانشکده بازرگانی دانشگاه هاروارد معمول می شود.
شرکت کامپیوتینگ ، تبیولیتینگ و رکوردینگ ، مبدل به شرکت اینترنشنال بیزینس ماشینز(International Business Machine)(آی .بی . ام ) می شود.
تعداد اتومبیلهای تولید شده فورد به 10 میلیون می رسد.


1925
رابرت ای وود (1969-1879) پس از ناکامی در متقاعد ساختن مونت گومری برای وارد شدن به عرصه خرده فروشی ، به استخدام شرکت سیرز- روباک در می آید . جولیس رزنوالد ، ازاندیشه مبدل شدن به فروشگاه های خرده فروشی استقبال می کند. سیرز اولین فروشگاه خواروبار را در سال 1925 می گشاید و مبدل به بزرگترین تاجر جهانی می شود.تا سال 1928 ، سیرز صاحب 192 فروشگاه زنجیره ای می شود . سرعت توسعه سرسام آور بوده است . چنانکه طی تنها یک سال در دهه 1920 ، یک روز در میان ، یک فروشگاه جدید سیرز، گشایش می یابد.


1926
کنگره ، قانون راه آهن را تصویب می کند که طی آن کارفرمایان ملزم به عقد قرارداد با اتحادیه می شوند.
شرکت های اتوبوس رانی گری هوند کرپوریشن ضد یخ پرستن(Prestone)و نشنال برود کاستینگ کور پور یشن (ان . بی . سی ) به وجود می آیند .
کوکا کولا اداره فروش خارجی را راه اندازی می کند .


1927
کیک هاستس(Hostess)، نان واندر(Wonder)، غذای بچه جربر(Gerber)و اتومبیلهای ولوو(Volvo)به بازار عرضه می شوند.


1928
اولین برنامه تلویزیونی در ایالات متحده امریکا به مرحله پخش می رسد .
اولین کارتون صدادار میکی ماوس پخش می شود.
سیستم پخش کلمبیا معرفی می شود.


1929
قیمتها در بازار سهام ، به شدت سقوط می کند و بحران بزرگ آغاز میشود. کاهش شاخص سهام ( دوو) در سال 1929 تا سال 1954 جبران نمی شود.
فیلمهای رنگی کُداک ، اختراع می شود.


1930
شورای ملی بیکاران تاسیس می شود .
وزارت امور خارجه امریکا ، دستور توقف استخدام خارجیان را صادر می کند .


1931
مجله فورچون در مقاله ای چنین می نویسد :
مطابق آمار به دست آمده از سرشماری حرف ، مشخص شد که از 000/000/42 امریکایی که به کار اشتغال دارند . کمتر از 000/000/10 نفر ، ساعات کاریشان را در تماس مستقیم با ماشین آلات طی می کنند . تحلیلهای بعدی نشان داد که تنها 000/000/5 را می توان روباتهای کامل نام نهاد ، چرا که تمام شخصیت خود را به ماشین وانهاده اند . بقیه 000/000/5 صنعت کارانی هستند که کار اندکی با ماشین آلات می کنند یا اینکه خود بر ماشین آلات مسلط هستند .
کنگره امریکا ، قانون دیویس بیکن (Davis-Bacon)را برای پرداخت دستمزد به کارگران بر اساس نرخهای متداول ، تصویب می کند .
بیشترین افزایش یک روزه برای شاخص سهام دوو در تاریخ 6 اکتبر اتفاق می افتد که معادل 9/14 درصد است .با وجود این ، سال 1931 بدترین سال برای این شاخص است و با رقم 9/77 ، سال را به پایان می برد که 67/52 درصد کاهش نشان می دهد.


1932
شاخص دوو به پایین ترین حد خود می رسد ، یعنی رقم  22/41
سهام شرکت آی . بی .ام(I.B.M)به شاخص دوو افزوده می شود . هر چند در سال 1939 و تنها چهل سال بعد به شاخص باز می گردد . در این میان سهام این شرکت ، در طی چهار دهه 000/22 درصد ترقی می کند .


1933
یک بحران شدید بانکی در میشیگان پدیدار می شود. جنرال موتورز مداخله می کند و نصف نقدینگی ( 000/500/12 دلار ) را تامین میکند . تا یک بانک جدید به نام نشنال بانک دیترویت تاسیس شود و با این اقدام ایالت میشیگان ، صنعت اتومبیل را نجات می دهد.
قانون ریسندگی کتان ، 40 ساعت کار و حداقل دستمزد هفتگی را تعیین می کند .
ادوین آرمسترانگ(Edwin Armstrong)  رادیوی اف.ام را اختراع می کند .
شرکت بیمه سپرده فدرال تاسیس می شود.


1934
کمیسیون فدرال درباره ارتباطات و کمیسیون نظارت بر بورس و اوراق بهادار ، تاسیس می شود.


1935
روزولت قانون امنیت اجتماعی را امضاء می کند .


1936
کی چیروتویودا(Kichiro Toyoda)، با در نظر گرفتن صنعت در حال توسعه اتومبیل ، آینده کسب و کار خانواده خود را در تولید اتومبیل می بیند . او نام شرکتش را در سال 1936 به تویوتا تغییر می دهد . ( تویوتا در زبان ژاپنی به معنای سرعت است و برای غربی ها قابل تلفظ ، اما بی معناست .)
والتر رویتر اولین اعتصاب نشسته را رهبری می کند .
هنری فورد بنیاد فورد را پایه گذاری می کند .


1937
والت دیسنی ( سفید برفی ) را که نخستین فیلم طولانی کارتونی بود به نمایش در می آورد.
ایالات متحده ، حداقل دستمزد زنان را تعیین می کند .
کتاب دیل کارنگی(Dale Carnegie)تحت عنوان ( آیین دوست یابی و نفوذ بر افراد ) منتشر می شود.


1938
کنگره امریکا ، قانون استانداردهای منصفانه کار را تصویب می کند که در آن حداقل دستمزد کار یک هفته چهل ساعته ، تصویب و کار کودکان ممنوع می شود.
چستر کارلسون (Chester Carlson)در آزمایشگاه خود در کوینیز نیویورک ، اولین تصویر زیراکس را تولید می کند .بعدها در سال 1947 کمپانی هالوید مجوز زیراکس را اخذ می کند . یک سال بعد ، دو شرکت از تولید دستگاه زیراکس خبر می دهند و واژه های ” زیراکس و زیراگرافی ” به عنوان علایم تجاری دو شرکت ، به ثبت می رسد .
دوپون نایلون را معرفی میکند .
کتاب چستر بارنارد تحت عنوان ” وظیفه های مدیران ” به چاپ می رسد .


1939
شرکت هواپیمایی پان امریکن(Pan American)پروازهای منظم خود را بر فراز اقیانوس اطلس و اقیانوس کبیر ، آغاز می کند.


1940
برادران مک دونالد ( دیک و موریس ) در سانبرناردینو کالیفرنیا رستورانی افتتاح می کنند . باگذشت زمان و کسب تجربه ، آنان دریافتند که مشتریان غذای آماده و فوری می خواهند . آنان نمی خواستند منتظر بمانند و فقط می خواستند به سرعت غذایشان را بگیرند . تابلوی رستوران جدید آنان ، حاوی این جمله بود که “آشپزهای اینجا سریع کار می کنند.”
جنرال موتورز ، اتومبیل 25 میلیونی اُمی خود را تولید می کند : شورلت نقره ای.
اداره مدیریت تولید امریکا ، تاسیس می شود تا تولید دفاعی را تحت نظارت در آورد و حمل مواد جنگی را تسهیل نماید .
گودریچ(Goodrich)، اولین تایر با الیاف مصنوعی را برای استفاده تجاری معرفی می کند .
ظهور شبکه تلویزیون در ایالات متحده .


1941
سازندگان اتومبیل در امریکا موافقت می کنند تا محصولات خود را سالیانه به میزان یک میلیون واحد، کاهش دهند.
هنری فورد ، تشکیل اتحادیه کارگری در کارخانه فورد را با اکراه می پذیرد.اتحادیه کارگران صنایع اتومبیل سازی ، قراردادی با شرکت فورد موتور امضاء می کند.
کتاب ” مدیریت پویا “(Dynamic Administration)نوشته ماری پارکر کرفالت منتشر می شود.


1942
ایالات متحده وارد جنگ می شود و چند هفته بعد، دولت تولید اتومبیلهای غیر نظامی را متوقف می سازد . آخرین اتومبیلهای تولید شده قبل از جنگ ، مدلهایی است به رنگ تیره بدون قسمتهای براق ( برای رعایت مقررات خاموشی در زمان بمباران )


1943
روزولت ، رئیس جمهوری امریکا ، حداقل کار هفتگی برای کارخانه های جنگی را چهل و هشت ساعت اعلام می کند .


1944
آی .بی.ام، اولین کامپیوتر بزرگ محاسبه گر را تولید می کند که بیشتر از 50 فوت درازا ، هشت فوت ارتفاع ، و تقریبا پنج تن وزن دارد .
کنفرانس برتون وودز(Bretton Woods)، بانک جهانی را تاسیس می کند .


1945
وال مارت در نیوپورت آرکانزاس پای به عرصه حیات میگذارد . سام والتن(Sam Walton)که بیست و هفت سال دارد ، مجوز فروشگاه را برای پنج سال اخذ می کند.اولین سال خوب است .کل فروش معادل 000/80 دلار می شود. در سال سوم ، فروشگاه فروشی معادل 000/225 دلار به دست می آورد . سپس در سال 1950 ، زمان قرارداد به پایان خود می رسد . والتون به بنتون ویل در آرکانزاس نقل مکان می کند و فروشگاهی را به نام “والتوز ” افتتاح می کند . مدت کوتاهی پس از آن در سال 1962 اولین فروشگاه بزرگ خود را تاسیس می کند که اجناسش را با تخفیف ویژه می فروشد .
برنامه آموزشی مدیریت پیشرفته ، مبدل به بخشی دائمی از فعالیت های دانشکده علوم بازرگانی دانشگاه هاروارد می شود.
تنها دو روز پس از اینکه ، به فورد اجازه قانونی برای تولید دوباره داده می شود، اولین مدل سال 1946 از خط تولید کارخانه روژ(Rouge)، بیرون می آید . این امر منجر به شگفتی افرادی می شود که حداقل مدت شصت روز برای اولین تولید ، پیش بینی کرده بودند.


1946
اولین کامپیوتر دیجیتالی الکترونیک به نام انیاک(Eniac)معرفی می شود.
ماسارو ایبوکا و اکیو موریتا برای راه اندازی شرکتشان ، 530 دلار سرمایه گذاری می کنند.
موج اعتصابات پس از جنگ ، ایالات متحده را فرا می گیرد.


1947
کنگره ، قانون تفت – هارت لی را تصویب می کند ( قانون روابط کارگران با مدیریت ) که فعالیت های اتحادیه ها را محدود می سازد.
طرح مارشال(Marshal Plan)برای بازسازی اروپا پیشنهاد می شود .
کتاب ماکس وبر با عنوان ” تئوری سازمان اجتماعی و اقتصادی “منتشر می شود.
درگذشت هنری فورد در ملک خودش در فیرلین .


1949
سونی ، اولین ضبط صوت مغناطیسی را تولید میکند.و در سال 1950، اولین ضبط  صوت در ژاپن به فروش می رسد.
اعتصاب سرتاسری کارگران فولاد سازی ، این صنعت را به مدت شش هفته به تعطیلی می کشاند.
اقدامات قانونی ضد تراست شرکت تلگراف و تلفن امریکا، آغاز می شود.


1950
پیتر دراکر ، استاد مدیریت در دانشگاه نیویورک می شود. او بعدها می گوید : ” اولین فردی در جهان بوده که چنین عنوانی داشته و به تدریس چنین موضوعی پرداخته است .”
باشگاه داینر(Diner Club)اولین کارت اعتباری را معرفی می کند.


1951
اشتغال زنان به بالاترین حد خود در تاریخ می رسد . حتی بالاتر از زمان جنگ جهانی دوم .
برقراری جایزه دمینگ .
پخش نخستین آگهی های تجاری تلویزیونی رنگی
ای.تی.اند.تی(AT&T)مبدل به اولین شرکت با بیش از یک میلیون سهام دار می شود.


1953
نام گذازی دوباره بازار سهام ( بورس ) نیویورک
انتشار مجه تی وی گاید


(TV Guide)

1954
کتاب مرجع ” پیتر دراکر ” تحت عنوان ” حرفه مدیریت “(The Practice of Management)منتشر می شود.
اولین بخش برنامه ” نمایش امشب “(Tonight Show)از شبکه تلویزیون ان. بی . سی.
انتشار کتاب ” انگیزش و شخصیت “(Motivation and Personality)نوشته آبراهام مازلو.
شرکت نفت ایران – انگلیس به ” بریتیش پترولیوم “(British Petroleum)تغییر نام می دهد.
ولوو با مدل 444PVوارد بازار امریکا می شود. منتقدین ، این کار را به فروش یخچال به اسکیموها تشبیه می کنند.


1955
قیمت سهام در بورس نیویورک ، به بالاترین حد پس از سال 1929 می رسد.
ری کراک ، شرکت جدیدی به نام مک دونالد سیستم ، تشکیل میدهد که در سال 1960، مک دونالد نامیده می شود.
ای.بی .ام اولین کامپیوتر تجاری را به بازار می فرستد.
دیسنی لند در آناهام کالیفرنیا افتتاح می شود.
ادغام دواتحادیه AFL_CIO


1956
سهام شرکت فورد موتور، در بورس  عرضه می شود.


1957
متوسط دستمزد هفتگی به رقم 99/82 دلار می رسد .
هیولت – پاکارد، مجموعه ای از اهداف سازمانی را تدوین می کند که به راه هیولت –پاکارد معروف می شود.
” موفقیت سازمانی ، نتیجه مجموع فعالیت های هر یک از افراد در سازمان است که برای نیل به یک هدف مشترک کار می کنند ، این اهداف باید واقع بینانه و برای همه کارکنان سازمان مفهوم باشند و ویژگی های اصلی و شخصیت سازمان را منعکس سازند.”


1958
ظهور رکورد اقتصاد جدی در امریکا ، نرخ بیکاری را به 7/7 درصد می رساند.
انتشار کتاب ” قانون پارکینسون “(Parkinson’s Law).


1959
بنیاد های کارنگی و فورد ، نحوه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی را طی دو گزارش ، شدیدا مورد انتقاد قرار می دهند.
شرکت زیراکس ، نخستین دستگاه فتوکپی را برای مصرف تجاری معرفی می کند.
عروسک باربی(Barbei)در نمایشگاه سالیانه اسباب بازی در نیویورک، برای نخستین بار وارد بازار می شود . اکنون تولید باربی یک صنعت 9/1 میلیارد دلاری است .
یکصدمین فروشگاه مک دونالد افتتاح می شود.
کتاب ” انگیزش در کار”(The Motivation to Work)فردریک هرزبرگ منتشر می شود.


1960
سونی نخستین تلویزیون قابل حمل تمام ترانزیستوری اش را معرفی می کند.
یونیمیشن(Unimation)، اولین روباتهای صنعتی اش را به فروش می رساند.
کتاب داگلاس مک گریگور تحت عنوان “چهره انسانی سازمان “(The Human Side of Enterprise)انتشار می یابد.


1961
لایحه قانونی حداقل دستمزد ساعتی 25/1 ( یک دلار و بیست و پنج سنت ) به وسیله کندی رئیس جمهور وقت امریکا امضاء می شود.
بیست و نه تولید کننده وسایل برقی ، به جُرم تَبانی در قیمت گذاری ، محکوم می شوند.
ماشین تحریر آی.بی .ام به بازار عرضه می شود.


1962
اولین ماهواره ارتباطی شرکت ای. تی. اند . تی شروع به کار می کند .
توماس واتسون پسر ( جونیور ) رئیس آی.بی.ام تصمیم می گیرد که سیستم کامپیوترهای 360 را تولید کند. این تصمیم 5 میلیارد دلار برای شرکت هزینه دارد . ( بیشتر از ساختن بمب اتمی ) نتیجه این تصمیم ، اولین کامپیوتر بزرگ است ، با وجود اینکه تحقیقات بازاریابی نشان می دهد که فقط دو واحد در سراسر جهان به فروش می رسد . سیستم کامپیوتر 360، موفقیت شرکت ای. بی. ام را در دهه های 1970 و 1980 موجب می شود.
“آینده نگری در بازاریابی ” نوشته تئودورلویت منتشر می شود.
الفرد چندلر با انتشار کتاب “استراتژی و ساختار “(Strategy and Structure)دنیای شرکتها را از خواب غفلت در خصوص استراتژی ، بیدار می کند.


1963
کتاب توماس واتسون پسر ( جونیور) ، تحت عنوان “یک شرکت و باورهایش”(A Company And its Belief)منتشر می شود.
خانواده موریتا ( از ژاپن ) به ایالات متحده می آیند و اکیو موریتا به بررسی بازار امریکا می پردازد. موریتا یکی ازموسسان سونی است .
کداک دوربین عکاسی را به بازار می فرستد.
شرکت فیلیپس ، نوار کاست موسیقی با کیفیت مرغوب را ارائه میکند.


1964
والت دیسنی ، EPCOTرا تصور نمود که در 1971 در اورلند فلوریدا افتتاح شود.
فیل نایت(Phil Knight)با بیل باورمن ( مربی سابق دومیدانی در دانشگاه اورگن ) تولید کفش Nike  را آغاز می کنند.
قانون مدنی  (Civil Right Act)1964 تبعیض در محل کار را ممنوع اعلام می کند و کمیسیون فرصت استخدامی برابر تاسیس می شود.
سیستم کامپیوتر 360 آی.بی.ام شروع به کار میکند.( مجله فورچون آن را ” قمار 5 میلیارد دلاری تام واتسون می نامد”.) سیستم انقلابی آی.بی.ام 360 به این شرکت کمک میکند که تعداد کامپیوترهای نصب شده را از یازده هزار در اوایل سال 1964 به سی و پنج هزار در سال 1970 برساند. و در آمدش بیش از دو برابر شود ( 5/7 میلیارد دلار) در عین حال ، ارزش بازار آی.بی.ام از 14 میلیارد به بیش از 36 میلیارد افزایش می یابد.
میتسوبیشی به حدی می رسد که متشکل از بیش از پنجاه شرکت است و بیش از 250 هزار ژاپنی را به کار می گیرد و بیش از سه میلیارد دلار فروش دارد . در غرب کسی به این ( تحول ) توجه نمی کند.


1965
کتاب ایگور انسوف تحت عنوان ” راهبرد صنفی ” منتشر می شود.
جنرال موتورزباز هم رشد می کند و بزرگ تر می شود . درآمدش در سال 1965 ، از تولید ناخالص ملی تمام کشورهای جهان آزاد در سال 1964 ، به جز 9 کشور بیشتر می شود. فروش آن در سال 1965 بالغ بر 734و20 میلیون دلار و کارکنانش به بیش از 000و735 می رسد ( بیش از کل جمعیت شهر بوستون.)


1966
درگذشت والت دیسنی در لوس آنجلس .
شاخص دوو جونز ، از حد 1000 واحد بالاتر می رود.


1967
موافقتنامه عمومی درباره تعرفه و تجارت توسط ایالات متحده و نمایندگان چهل و پنج کشور در ژنو به امضا می رسد.
اولین فروشگاه ساندویچ مک دونالد در خارج از امریکا دایر می شود.
جمع کل اتومبیلهای تولید شده جنرال موتورز به یک صد میلیون می رسد.
کتاب “مدیریت بازاریابی “(Marketing Management)فیلیپ کاتلر منتشر می شود.


1968
گوردن مور و رابرت نویس شرکت فیرچایلد سمیکاند کتر (Fairchild Semicanductor)را ترک می کنند تا شرکت خودشان را به نام اینتل(Intel)، تاسیس کنند.نتیجه این کار یک طوفان تکنولوژی و موفقیت بزرگ بازرگانی است . در این ماجراجویی آندروگرو(Andrew Grove)به آنها می پیوندد.


1969
کتاب ” عصر ناپیوسته “(Age of Discontinuity)پیتر دراکر ، آینده شرکتها را با دقتی ناشی از الهام تعیین میکند و مفهوم کار مبتنی بر دانش ( یا کارورز دانشور ) را معرفی می نماید.
دولت فدرال امریکا ، سومین دادخواست ضد تراست را بر علیه آی.بی. ام مبنی بر این که در قیمت گذاری
محصولاتش تخلف کرده است ، به دادگاه ارائه می کند.
نیل ارمسترانگ(Neil Armstrong)فضانورد امریکایی ، بر روی کره ماه راه می رود، در حالی که در همین سال ، بوئینگ هواپیمای 747 را به پرواز در می آورد.


1970
سونی اولین شرکت ژاپنی است که در بورس نیویورک پذیرفته می شود.
رابرت تاون سند ، کتاب ” بالای سازمان ” که یک رویارویی طنز آمیز با وضعیت جدی صنفی است را پدید می آورد.


1971
تبلیغ سیگار از شبکه های تلویزیونی امریکا ممنوع می شود.
شرکت اینتل ریز تراشه ها(Microchip)و همچنین اولین ریز پردازنده (4004) را عرضه می کند . گوردن مور می گوید : ( در اواسط دهه 1970 یک نفر با این ایده پیش من آمد و گفت اساسا کامپیوتر شخصی ، چیست . من شخصا هیچ چیز مفیدی در آن ندیدم و بنابراین هرگز روی آن فکر نکردیم .)
اولین ویدئو کاست رنگی به بازار می آید.


1972
کفش نایک و بازی آتاری به بازار می آیند.


1973
فدرال اکسپرس تاسیس می شود.
هنری مینتزبرگ در کتاب ” ماهیت کار مدیریتی ” توضیح می دهد که مدیران واقعا چه کار می کنند.
شرکت تلفن و تلگراف امریکا بعد از دادخواهی علیه آن ، به سبب اعمال تبعیض شغلی ، موافقت می کند که مبلغ 15 میلیون دلار به زنان و اقلیتها بپردازند.


1975
کامپیوتر های خانگی به بازار می آیند.
بتامکس VCRاولین سیستم استفاده از ویدئو در خانه را عرضه می کند.


1977
استیو جابز و استیو وزنیاک کامپیوتر اَپل(Apple Computer)را در یک گاراژ تاسیس می کنند.و اَپل شماره 1 را می سازند . بسیاری از افراد ، اولین کامپیوتر شخصی می دانند.
اَپل 2 ، اولین کامپیوتر شخصی است که خوب مونتاژ شده است .


1978
جیمی کارتر رئیس جمهور وقت امریکا ، سن باز نشستگی الزامی را از 65 سال به 70 سال افزایش می دهد.
اجاقهای میکرو ویو در خانه 2/7 درصد از خانوار های امریکا ، دیده می شوند.
کتاب ” سازمان یادگیرنده ” (Learning Organization)کریس آرجریس و دونالد شون منتشر می شود.


1979
واکمن سونی(Sony Walkman)به بازار می آید.


1980
کتاب ” راهبرد رقابتی “(Competitive Strategy)مایکل پورتر انتشار می یابد.
تدترنر(Ted Turner)شبکه خبری سی .ان.ان(Cable News Network-CNN)را راه می اندازد.
دولت فدرال امریکا شرکت کرایسلر را ضمانت می کند.
کامپیوتر اَپل به سبب موفقیت اَپل 1 و اَپل 2 ، در بین مردم عمومیت می یابد .
الوین تافلر آینده را در کتاب ” موج سوم “(The Third Wave)ترسیم میکند .


1981
ریچارد پاسکال و آنتونی آتوس رمز موفقیت ژاپنی ها را بررسی می کنند و کتاب ” هنر مدیریت ژاپنی”(The Art of Japanese Management)را انتشار می دهند و چهار چوب هفت اِس را معرفی می نمایند.
در ماه اوریل برای اولین بار ادام ازبورن(Adam Osborne)کامپیوتر ازبورن 1 را به نمایش می گذارد . سیل سفارشها در ماه سپتامبر به شرکت می رسد و فروش ماهانه به بیش از یک میلیون دلار بالغ می شود . ازبورن 1 و ادام ازبورن پیشرو این انقلاب تکنولوژیکی هستند.به نظر می رسد که ازبورن مرد سال شده است .
عنوان سرمقاله یکی از مجلات چنین است : ” از لاف زدن تا ثروتمند شدن “. اما این موفقیت زودگذر است . در سال 1982 شرکت کامپیوتر ازبورن گزارش می کند که 8 میلیارد دلار ضرر داده است . به زودی ور شکست می شود . در تاریخ جایی نیافت ، غیر از یک یادداشتی کوتاه در زیر نویس .
بازی ویدیویی پک – من (Pac-Man)به بازار می آید.


1982
یک بیمار روانی داخل بعضی از کپسولهای تایلِنول(Tylenol)سیانور وارد می کند . 8 نفر فوت می شوند . شرکت جانسون اند جانسون اند این محصول را تماما از داروخانه ها جمع آوری میکند. جمعا سی و یک میلیون شیشه به شرکت مرجوع می شود که برای جانسون اند جانسون 100 میلیون دلار زیان داشت .
مابِل(Ma bell)به هفت شرکت تلفن منطقه ای تقسیم میشود.
تام پیترزو رابرت واترمن کتاب ” به سوی بهترینها ” را منتشر میکنند . این کتاب انسانی و خوش بینانه ، چون بمب صدا میکند و بازار کتابهای مربوط به کسب و کار را تسخیر می نماید.
بیل گیتس و دوست قدیمی اش پال آلن یک شرکت را با هم تاسیس میکنند.
بعد از فروش میلیاردها همبرگر ، مک دونالد به دوو(Dow)می پیوندد.
کتاب کنیچی اومایی تحت عنوان ” تفکر استراتژیست ” در غرب منتشر می شود.
فاجعه نیروگاه یونیون کارباید در بوپال هند رخ می دهد.


1983
آی . بی . ام اولین کامپیوتر شخصی را عرضه می کند.
کتاب روزابث مُس کانتر تحت عنوان ” استادان تغییر “(Change Masters)منتشر می شود.


1984
شرکت کامپیوتر اپل ، مکینتاش را عرضه می نماید.
مایکل ایزنر و فرانک ولز به شرکت دیسنی می پیوندند و فرایند دگرگونی آن را آغاز میکنند.دیسنی در وضعیت بدی است . در سال 1983 مبلغ هشت میلیون دلار ضرر می دهد. حضور تماشاگران در پارکهای دیسنی یک سیر نزولی دارد.
کتاب ” تیمهای مدیریت “(Management Teams)مردیت بل بین(Meredith Belbin)، کار تیمی را به مدیریت معرفی می کند.


1985
کتاب ” رهبری و فرهنگ سازمانی “(Organizational Culture And Leadership)ادگار شاین منتشر می شود.
کوکا کولای جدید معرفی می شود.


1986
استفاده از اقدامات مثبت برای رفع تبعیض شغلی از سوی دادگاه عالی تایید می شود.


1987
شاخص دوو(Dow)در ژانویه به بالای 2000 واحد می رسد و سپس بزرگترین سقوط یک روزه را در تاریخ 19 اکتبر ( 6/22 درصد ) ثبت می کند .


1988
ژوزف جوران اصول مرامنامه کیفیت را در کتاب ” برنامه ریزی برای کیفیت ” (Planning for Quality)ارائه می کند . سونی آنچه که در سی . بی . اس  ( یکی از فرستنده های تلویزیونی امریکا ) ضبط شده است ، می خرد تا ” شرکت سونی میوزیک انترتینمنت “(Sony Music Entertainment)را به وجود آورد و سپس در 1989 ، شرکت سینمایی کلمبیا پیکچرز را خریداری می کند تا شرکت سینمایی سونی را ایجاد کند.


1989
کتاب “عصر سنت گریزی “(The Age of Unreason)چارلز هندی و کتاب ” مدیریت در آن سوی مرزها “(Management Across Borders)که توسط سومانتراگشال و کریستوفر بارتلت نوشته شده است و از واقعیتهای صنفی پرده برداشته اند ، انتشار می یابند .
اکسان والدِز(Exxon Valdes)یازده میلیون گالن نفت را در آبهای آلاسکا می ریزد.


1990
مایکل پورتر با انتشار کتاب ” مزیت رقابتی ملل ” در دنیا به شهرت می رسد . در همین زمان کنیچی اومایی کتاب ” جهان بدون مرز” (The Borderless World)را انتشار می دهد.
شرکت پریر(Perrier)بعد از اینکه مشخص می شود بنزین در آبهای آشامیدنی داخل بطری وجود دارد، بطری ها را جمع آوری میکند.
ساندویچ فروشی مک دونالد وارد مسکو می شود.
کتاب ریچارد پاسکال تحت عنوان ” مدیریت روی لبه تیز ” انتشار می یابد.


1992
متوسط در آمد ساعتی زنان ، 4/79 درصد درآمد مردان و متوسط درآمد هفتگی زنان ، 4/75 درصد درآمد مردان است .
تام پیترز ، الگوی برتری را برای دهه مشخص می کند . کتاب ” مدیریت آزاد سازی “(Liberation Management)اثر پیترز انتشار می یابد.


1993
در آمد کل مایکل اَیزنر (Micheal Eisner)از شرکت دیسنی در سال 1993، متجاوز از 200 میلیون دلار است .
آی . بی . ام در سال مالی 1993، معادل 8 میلیارد دلار زیان داد.
لویی گِشنر ، مشاور سابق مکنزی ، به سمت مدیر عامل این شرکت منصوب می شود . این انتصاب ، یک پیش بینی قدیمی را تداعی میکند که توماس واتسون ( پسر ) به کریس آرجریس استاد دانشگاه هاروارد که در سال 1950، در این شرکت کار می کرد ، گفت که : ( من نگران این هستم که آی . بی . ام به یک شرکت بزرگ و سازمان غیر قابل انعطاف تبدیل شود و زمانی که صنعت کامپیوتر وارد مرحله دگرگونی بعدی می شود ، نتواند تحول یابد.)
در دوم آوریل ، شرکت بزرگ و غول پیکر دخانیات ، متعلق به فیلیپ موریس ، قیمت انواع سیگارها و جمله مالبرو را 25% پایین می آورد.یک روز قبل از آن ، مردم فکر می کردند که کاهش قیمت ، یک شوخی و طنز است :اما این تصمیم جدی است .آن روز به عنوان جمعه مالبرو شناخته می شود. فردی که به اتخاذ این تصمیم کمک می کند، مایکل میلز ، رئیس هیات مدیره شرکت است که سال بعد استعفاء میکند.
کتاب ” طرح ریزی دوباره شرکت “(Reengineering the Corporation)مایکل همر و جیمز چمپی ، که ادعای انقلاب می کند ، منتشر می شود.
موافقت نامه نفتا(North American Free Trade Agreement- NAFTA)از تصویب می گذرد.


1994
در سیستم پردازش پنتیومِ شرکت اینتل ، نقصی توسط یک استاد ریاضی کشف می شود و موجب می گردد که شرکت 475 میلیون دلار از دست بدهد.

هنری مینتزبرگ ، مرگ استراتژی سنتی را با انتشار کتاب ” ظهور و سقوط برنامه ریزی استراتژیک “، اعلام می کند . نسل جدید استراتژی با کار گری همل و سی. ک. پراهالاد ، با انتشار کتابشان تحت عنوان ” رقابت برای آینده “، به منصه ظهور می رسد.


1995
دیسنی ، فرستنده ای . بی . سی را به مبلغ 19 میلیارد می خرد.


1996
تایم وارنر(Time Warner)، شبکه سی . ان . ان را خریداری می کند و آن را به بزرگ ترین رسانه تبدیل می کند.


1997
شرکت آی . بی . ام سود 10 میلیارد دلاری اعلام می کند.


1998
ارزش بازار شرکت میکروسافت از شرکت جنرال الکتریک ، پیشی می گیرد.و با ارزش بازار 262 میلیارد دلار ، بزرگترین شرکت امریکایی می شود.


1999
شاخص سهام دوو ، برای نخستین بار به بالای 10 هزار واحد می رسد.


منبع:  کتاب قرن مدیریت نوشته استوارت کرینر-ترجمه دکتر مهدی ایران نژاد پاریزی و مینو سلسله

فهرست