آمیخته بازاریابی (Marketing Mix )

آمیخته بازاریابی

ابزار اصلی بازاریابی که خلاصه فعالیت فروشنده است را در این موارد که اصطلاحا “4 Ps ” نامیده می شود ، می توان گنجاند:

1-   استراتژی تولید                                         Product Strategy
2-   استراتژی قیمت                                            Price Strategy
3-   استراتژی توزیع                                                             Place Strategy
4-   استراتژی ترویج یا ارتقاء                                   Promotion Strategy

این چهار عامل تحت کنترل بازاریابی و قابل تغییرند بر خلاف عوامل قابل تغییر در محیط بازار ، مثل وضعیت اقتصاد کشور یا حجم تقاضای موجود در بازار برای اجناس تولیدی مشابه در همین صنعت ،که تحت کنترل بازاریابی نیستند
دستور العمل امتزاج و مخلوط کردن این عوامل با یکدیگر ، برنامه بازاریابی را می سازد و آن را طرح بازاریابی  ( Marketing Plan) می نامند .

استراتژی تولید:
استراتژی تولید چیزی بیش از یک تصمیم برای تولید است و باید تولید کننده به این فاکتور های مهم توجه کند:
–        کیفیت تولید
–        خصوصیات تولید
–        انواع مدل ها ، اندازه ها ، فرم ها و غیره
–        تثبیت نام تجاری  (Branding)
–        بسته بندی  ( Packaging)
–        برچسب زدن  (labeling)

استراتژی قیمت:

استراتژی قیمت گذاری
مهمترین بخش قیمت گذاری ، ارزیابی قیمت های بالا ، پایین و یا حدود قیمت های رقبا است ، البته یک شرکت باید سایر فاکتورها مثل قیمت تمام  شده یک کالا ، تقاضای مشتری و نیاز به تخفیف های احتمالی را مد نظر قرار دهد.

استراتژی توزیع:
در طراحی استراتژی توزیع ، یک تولید کننده ، توجه مقدماتی خود را روی انتخاب بین عمده فروشان و خرده فروشان معطوف می کند . مثلا شرکت بلک اندکر (Black & Decker) در امریکا از طریق یک شبکه خرده فروشی اجناس خود را توزیع و با قیمت ارزان به مشتری می رساند.

استراتژی ترویج ارتقاء:

تحقیق و توسعه
استراتژی ترویج بر انتقال اطلاعات به مشتریان بالقوه متمرکز است .روش های اصلی ترویج عبارت است از : تبلیغات ، فروش  مستقیم شخصی ، روش های ارتقای فروش و روابط عمومی .
ذکر این مطلب ضروری است که بازاریابی ترکیبی از تبلیغات و مجموعه ای از دیگر چیزهای اضافه شده بر آن ، نظیر بسته بندی ، ترویج ، تحقیق بازار و تهیه یک محصول جدید ، نیست .
بازاریابان تمامی آن کارها را انجام می دهند . آنها ابزار بازاریابی هستند ، ولی ابزار خود بازاریابی نیست.بازاریابی ، استفاده از ابزار است . بازاریابی تصمیم گیری درباره آنچه باید انجام شود و سپس استفاده صحیح از ابزار به بهترین شکل برای تحقق آن است.

هر بازاریابی که بخواهد موفق شود ، باید بازاریابی را به عنوان  راهی نظام مند و منطقی در نظر گیرد.

منبع: مارکتینگ به زبان ساده- گردآوری و تدوین : علیرضا صدر محمدی

فهرست
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم